Day Tracks 1

Day Tracks 1
title: Day Tracks 1
format: CD / download / stream
year: 2005
artist: Frank Niehusmann
record label: NURNICHTNUR (catalog no. 1050826 / LC: 05245)

download: Amazon, Apple, YouTube Music

stream: Spotify

shop: Discogs

tracks:
[01] 2005-07-25 (3:22 min.)
[02] 2005-07-21 (3:00 min.)
[03] 2005-08-13 (3:47 min.)
[04] 2005-06-14 (2:32 min.)
[05] 2005-07-02 (2:25 min.)
[06] 2005-05-30 (2:45 min.)
[07] 2005-07-18 (3:11 min.)
[08] 2005-06-21 (2:41 min.)
[09] 2005-07-10 (3:20 min.)
[10] 2005-05-27 (2:35 min.)
[11] 2005-06-17 (2:42 min.)
[12] 2005-07-08 (2:43 min.)
[13] 2005-07-29 (2:46 min.)
[14] 2005-07-19 (2:48 min.)
[15] 2005-07-20 (4:05 min.)
[16] 2005-06-02 (2:35 min.)
[17] 2005-07-26 (4:06 min.)
[18] 2005-08-12 (3:28 min.)
[19] 2005-07-28 (3:22 min.)
[20] 2005-08-19 (3:27 min.)

more details:
project „Day Tracks“ (2005-2007)

reviews:

Neue Zeitschrift für Musik, Ausgabe Mai/Juni 2006:
„Die Titel sind neutral; Jahr, Monat und Tag der Entstehung sind jeweils angegeben. Nichts lässt darauf schließen, dass Day Tracks in einem strengen schöpferischen Ritual entstanden ist. Begonnen hat Niehusmann damit nach einer Konzertreise durch Japan im Sommer 2005. Tag für Tag produzierte er eines der kurzen, meist dreiminütigen Stücke, die irgendwo in dem weiten Feld der Musique concrète angesiedelt sind. Niehusmann verwendet Maschinengeräusche wie einst die Futuristen, stets auf der Suche nach der ganz eigenen Klangästhetik industriell verursachter Geräusche. Er benutzt aus seinem Klangarchiv – Abbild der alltäglichen, uns umgebenden Klanglandschaft -, auch Gesprächsfetzen oder Schritte im Schnee oder Fahrgeräusche aller Arten oder die kratzend-quietschenden Sounds der Drucker von Computerkassen. Konfrontiert werden diese Geräusche mit Aufnahmen von akustischen Instrumenten, mit Meldoie- und Rhythmuspatterns, von Niehusmann am Keyboard eingespielt. Er greift seinem musikalischen Material in die Eingeweise, zerschneidet, montiert, überlagert, verschiebt die Soundlandschaften und schenkt dem modernen Japan klingende Haikus.“ (Annette Eckerle)

Coolibri Magazin, Ausgabe Januar 2006:
„Frank Niehusmann, der Philosoph aus Velbert … schlägt mit seinem neuen Album DAY TRACKS 1 die Brücke zwischen elektronischer Frickelarbeit und klassischer Komposition. Die Klangkunst, die dabei entsteht, lebt von experimentellen Sounds und Samples und ist nichts für zwischendurch.“

Le Musterkoffer, 11. Februar 2006:
„musique concrète *****“ (Karl Bruckmaier / „Musikstrom“)

Frankfurter Rundschau, 18. März 2006:
„Bemerkenswert: Frank Niehusmann, Day Tracks 1, … Musique concrète und elektronische Musik, Soundscapes und noise-Flächen, auffüllbare Phantasie(t)räume.“ (Hans-Klaus Jungheinrich / „Extrasilber CD Tipps“)

Phosphor Magazine issue 119, Juli 2006:
„The German composer Frank Niehusmann decided to go in the studio last summer to record one track on a daily basis. He did this in a sort of live session, without overdubs or multitracking. By means of eleven samples, collected during field recordings and experiments in his studio, Frank Niehusmann created pieces built upon amazing combinations of sounds. During each track (most of them with a length between two and four minutes), lots of things happens. For instance sounds of water go together with heavy bangs, to be followed by a bypassing train and feedback noise. Each track offers plenty of action, due to a constant flow of new sound combinations. Twenty tracks in total, which leave the listener behind in a state of positive exhaustement.“ (Paul Bijlsma)

Noisegate Magazine 13, Ausgabe April 2006:
„All compositions on this cd are one-day-works, composed, performed and recorded in one coherent continuous process. 20 concise compositions. Computer driven tape manipulation. With characteristic tape squeal, tapes being rewound, loops of environmental recordings are montaged into music concrete. Rhythmical loops and noisy, hypnotic pulses, drones discord, punctuated with familiar sounds like trains, traffic, water, arcades, and various machine sounds. The cd is like a diary or an audio journal concrete.“
(https://www.facebook.com/people/Noisegate-Magazine/100082567482472/)

Vital Weekly No 510, Januar 2006:
„… Niehusmann’s sound input is a wide variety of sounds, indoor as-well as outdoor, synthetic and drum computers, and also machine sounds. They are thrown into the blender that is the core of Niehusmann’s music and cooked up into twenty small portions, and each of these portions are made in one go: no overdubs or multi-tracking. In each of the tracks things move up and down the granular scale, changing pitches, machines running amok, synthesizers moving about etc. … It’s worthwhile to select your own ten favorites and put them on your player, as it’s hard to imagine anyone sitting through this in one go altogether. But there are certainly quite nice pieces to be detected around here. Look and you’ll find.“ (Frans de Waard / www.vitalweekly.net/510.html)